HOME STAGING

CZYLI NIERUCHOMOŚĆ PO LIFTINGU

Home staging to – w największym skrócie – profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Jest standardem w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. W Polsce dopiero staje się popularny, bo coraz więcej osób przekonuje się, że `kupowanie oczami` dotyczy również mieszkania czy domu. Usługa znajduje się w ofercie Biura Nieruchomości Indahouse doskonale znanego z nowoczesnego podejścia do pośrednictwa i jest kolejną nowością, jaką firma wprowadza na koszaliński rynek.

Home staging polega na stworzeniu dla nieruchomości scenografii zachęcającej do kupna – doprecyzowuje Krzysztof Rożnowski, właściciel biura Indahouse. – Można zrobić to bezkosztowo, wykorzystując to co już w mieszkaniu jest, a można zainwestować w mniejszy lub generalny remont. Czasem wystarczy tylko przestrzeń porządnie posprzątać.

Celem jest zawsze pokazanie potencjału nieruchomości, nie zawsze widocznego na pierwszy rzut oka. A ten pada w przypadku polskich wnętrz najczęściej na pomieszczenia ciemne, ciasne, zagracone, źle urządzone i pomalowane. Trudno sobie wyobrazić, jak mogą one wyglądać po remoncie, jak da się je urządzić, a kupujący tego wysiłku nie chcą podejmować. Często brakuje im też wyobraźni. Home staging skupia się w głównej mierze nad odświeżaniu i zneutralizowaniu przestrzeni – odjęciu rzeczy niepotrzebnych i dodaniu elementów miłych dla oka, nadaniu jej formy i zdefiniowaniu. Rozjaśnieniu jej, powiększeniu.

Bardziej zaawansowaną formą jest home branding, czyli kompleksowy marketing nieruchomości od przygotowania przestrzeni po wykonanie profesjonalnej sesji zdjęciowej i dbanie o utrzymanie wysokiego standardu przez cały okres sprzedaży – mówi Krzysztof Rożnowski.

Obie usługi są dostępne w Biurze Nieruchomości Indahouse. Zakres to kwestia ustaleń i możliwości finansowych. Mogą objąć jedynie doradztwo, jeśli klienci potrzebują wskazówek, jak samodzielnie mieszkanie `poprawić`. Pośrednicy mogą też zaplanować i nadzorować cały proces, brać w nim aktywny udział, dekorować wnętrza, a w przypadku remontu – zorganizować fachowców, którzy go przeprowadzą. Właściciele Indahouse szkolą się, studiują, przechodzą specjalistyczne kursy dotyczące nie tylko home stagingu, ale też architektury wnętrz.

               

               

 

Co warto poprawić? – Kolory ścian – mówi Krzysztof Rożnowski. – Polacy mają słabość do żółtych, pomarańczowych, czerwonych, tymczasem nowoczesne i neutralne są biele, szarości z dodatkiem mieszkania, rolety, zasłony, firany. Obić fotele. Ściągnąć dywany – chyba że są designerskie. Wprowadzić ładne tkaniny, czasem nawet dokupić meble, albo przemeblować pokoje. Unowocześnić. Im rzeczy nowsze, tym lepsze wrażenie.

            

Anna Rożnowska podkreśla: – Bardzo ważne jest właściwe sfotografowanie nieruchomości. Niestety, również do tego sprzedający nie przykładają wagi. Sesja fotograficzna, jaką robię – także – po home stagingu – trwa czasem kilka godzin. Zdjęcia muszą profesjonalnie pokazać przestrzeń, jej proporcje, wydobyć atuty.
Niestety, wciąż pokutuje przekonanie, że inwestowanie w nieruchomość, którą sprzedajemy, jest stratą pieniędzy. Nic bardziej błędnego – mieszkania i domy po liftingu nie tylko zyskują na wartości (około 10 proc.), ale sprzedają się szybciej. Także te, które na rynku są bardzo długo.

Udało nam się po zainwestowaniu 1,5 tysiąca złotych, sprzedać w ciągu miesiąca mieszkanie oferowane na rynku od roku – podaje przykład Anna Rożnowska. – Za osiem tysięcy złotych przeprowadziliśmy home staging domu, wartego pół miliona.

Usługa home stagingu wymaga sporo pracy, zaangażowania i czasu. Lifting mieszkania czy domu może trwać od kilku dni do ponad miesiąca. Niezbędne jest podpisanie wówczas umowy na wyłączność, którą Indahouse promuje i poleca jako najbardziej efektywną formę pośrednictwa, wciąż rzadko stosowaną przez koszalińskich pośredników.

Umowa na wyłączność przede wszystkim mobilizuje pośrednika – mówi Krzysztof Rożnowski – Przy dużym rozproszeniu wszyscy starają się mniej, bo nie muszą. Umowa wyłączna to kompletnie inny rodzaj relacji z klientem, dający gwarancję pełnego zaangażowania pośrednika, poświęconego czasu, większej odpowiedzialności. Co ciekawe, Koszalin kiedyś z takich umów słynął, dziś są prawie nie praktykowane.

Biuro Nieruchomości Indahouse jest jedynym w Koszalinie, jakie oferuje home staging i home branding – usługi podnoszące wartość nieruchomości i przyspieszające ich sprzedaż.

 

tekst: Andrzej Mielcarek

Prestiż magazyn koszaliński